Створюємо альтернативну візуальну освіту разом

Одного разу, студентка спитала мене, що їй робити: «Залишатись вчитись в цьому інституті? Переводитись в інший навчальний заклад? Чи краще записатись на якісь приватні курси?». В неї вже була дитина, тому вона більш усвідомлено ставилась до процесу навчання. Вчилась не заради диплома й не тому, що батьки примусили. А з конкретною метою — отримати знання та навички, які, в тому числі, дозволять заробляти пристойні гроші. Я не зміг дати їй однозначну відповідь, бо наразі в Україні немає державного, чи приватного навчального закладу, який можна було б рекомендувати без жодних «але». Замість цього довелось пояснити, які позитивні та негативні сторони є в тому чи іншому виборі шляху.

Сьогоднішню ситуацію в візуальній освіті України (дизайн, живопис, архітектура тощо) ми бачимо наступним чином: з одного боку, є державні навчальні заклади (училища, інститути, академії), з іншого — різноманітні приватні курси.


Державні навчальні заклади

В сучасних умовах вони мають безліч проблем, які умовно можна назвати технічними. Починаючи з набору студентів, підбору викладачів, формування навчальної програми, і закінчуючи тим, як відбуваються перегляди та захисти дипломів. В певних аспектах освіта залишається навіть не на рівні минулого, а на рівні позаминулого століття. Про це можна безкінечно розмовляти, але, якщо узагальнити, ми виділяємо три концептуальні проблеми, точніше сказати, дві плюс одну:

  • відірваність предметів один від одного;
  • та відірваність предметів від життя.

В нашому розумінні ідеальна навчальна програма має бути одним великим предметом, в якому різні дисципліни плавно переходять одна в одну, як кольори в градієнті. І цим предметом має бути Композиція в широкому сенсі цього слова. Це не ті «основи композиції», що зазвичай викладаються на першому курсі. Краще за все ефективність такого підходу в навчанні ілюструє цитата  з книги Єлени Макарової «Рух утворює форму» про місто в Чехії, яке в часи другої світової війни використовувалось нацистами, як гетто для євреїв: 

«В Терезіні не можна було вчити єврейських дітей, але можна було проводити з ними дозвілля. І ось тамтешні дорослі вигадали навчати дітей математиці через музику, музиці — через малюнок тощо. Вони писали в таборі, що створюють школу майбутнього. В результаті ті з дітей, що вижили, здавали екзамени екстерном по всім предметам з перескоком в декілька років, і це при такій психологічній травмі! Тобто, займаючись творчістю, ти отримуєш дивіденди в областях зовсім різних. Світ — цільний, та, осягаючи закони гармонії в любому виді мистецтв чи точних науках, ти вдосконалюєшся в різних областях».



В якості окремої проблеми, яка особливо актуальна для творчих спеціальностей, ми виділяємо:

  • деструктивний вплив на особистість студента.

Ми добре відчули на собі, як тоталітарна по своїй суті система навчання, що залишилась нам у спадок від Радянського Союзу, та ще й деградувала в часи незалежності,  більше шкодить творчому розвитку особистості, аніж дає знання та навички. Пригнічується ентузіазм, ініціатива, критичне мислення, сміливість до експерименту, креативність тощо. Крім того, виходячи з власного досвіду в якості студентів та викладачів, ми прийшли до висновку, що якщо в процесі навчання не допомагати студентам вирішувати певні психологічні проблеми, пов’язані з мотивацією, міжособистісними взаєминами, плануванням часу тощо, вчити будь-чому марно чи, принаймні, не ефективно. В якості маяка, у ставленні до особистості студента, на який слід орієнтуватись, можна привести висловлювання Йоханеса Іттена — одного з засновників Баухауза:

«Вчення — це не підготовка, і не діяльність, націлена на результат. Вчення — це філософія. Якби мені в руки замість пензля був вкладений камінь, я би все одно став вчителем», «Повага до людини є початок і кінцева ціль будь-якого виховання», треба «Формувати творчу сутність людини, взятої у всій її цілісності...».

Побувши з обох сторін барикади, та побачивши державну систему освіти в якості як студентів, так і викладачів, за існуючих умов ми не віримо в можливість її перетворення, та вважаємо за доцільне створення альтернативної освіти.


Приватні курси

На фоні занепаду державної освіти, з’явилась велика кількість різноманітних курсів, що свідчить про запит суспільства на альтернативну освіту. Вони мають більшу гнучкість, швидше реагують на запити часу. Але всі курси, незалежно від їхньої якості, мають один спільний недолік, через який їх не можна розглядати, як повноцінну альтернативу державній освіті — це їх відносна короткостроковість. Бо не можливо за декілька місяців, займаючись три рази на тиждень, підготувати, наприклад, дизайнера. При чому, для вивчення комп’ютерних програм та технічних вимог, з головою вистачить пари місяців. А ось для розвитку саме того, що відрізняє дизайнера від людини, яка просто вивчила Photoshop (виховання почуття смаку, вміння композиційно мислити, поводитися з кольором та формою, розвиток мануальних навичок тощо), потрібні роки.

За даних економічних умов, через фінансові причини жодні курси не здатні перейти на кількарічне навчання. Але це стає можливим за підтримки суспільства, та об’єднання спільних зусиль. Цього року ми вирішили відмовитись від формату курсів та перейти до цілорічного навчання: з вересня по травень. Ми хочемо набрати саме вмотивованих людей, які будуть скоріше нашими однодумцями, аніж учнями, щоб можна було плідно попрацювати протягом року, а  наприкінці відзвітуватись вагомим результатом. Тому ми вирішили прибрати фінансовий бар’єр та зробити навчання умовно безкоштовним. Ми розраховуємо існувати за рахунок добровільних внесків усіх небайдужих і зацікавлених в розвитку візуальної освіти України.



Цілі та цінності

Важливою передумовою успіху ми вважаємо спільне бачення цілей та цінностей усіма учасниками процесу. В тому числі тих, хто вчить, з тими, хто вчиться. Ця межа до певної міри має бути розмита, ми радше прагнемо створити команду, в якій власні егоїстичні цілі будуть досягатись за рахунок досягнення спільної мети. Наприклад, якщо футболіст прагне стати чемпіоном світу з футболу, то йому треба, щоб і його команда виграла чемпіонат світу.

Наші цілі

В середньостроковій перспективі:

  • Створення альтернативної освіти.

Інститут, в нашому розумінні — це перш за все не п’ятиповерховий будинок, чи диплом державного зразка, який дають по закінченню навчання. Це зовнішні суто формальні ознаки, які не завжди мають пряме відношення до якості освіти. Про повноцінну альтернативу державній освіті можна буде казати, коли буде створена, якісно інша програма навчання, розрахована на декілька років.

  • Створення освітньої он-лайн платформи.

Деякі ідеї-мрії авангардистів початку 20-го століття залишаються актуальними й досі. Василь Кандінський мріяв про створення інтернаціональних художніх вузів — мабуть, це стало можливо реалізувати лише зараз з винаходом та розповсюдженням інтернету.


В довгостроковій перспективі:

  • Розробка нових методик викладання.
  • Розробка нових методів проектування.

Увесь пострадянській простір за останнє вже майже століття, по великому рахунку, нічого не дав світу в сенсі візуальної культури. Все, що ми робимо — це с запізненням в декілька років адаптуємо до вітчизняних реалій те нове, що з'являється на заході, чи на сході. Можна по-різному відноситись до авангарду початку 20 століття (від абстракціонізму та супрематизму до конструктивізму), але тоді ми були на передовій світового мистецтва, дизайну, архітектури. 

Ми маємо мрію про створення «Українського міжнародного стилю», за аналогією зі «Швейцарським міжнародним стилем». В тому сенсі, що це буде щось настільки потужне, що вслід за нами це підхопить увесь світ. Але ми не віримо в дива, і вважаємо, що подібний прорив можливий лише в результаті послідовних та грунтовних досліджень, пошуків та колективних зусиль якомога більшої кількості людей. Тому в якості кінцевої цілі ми декларуємо не створення ще однієї студії, чи ще одних курсів, а розробку нових методів проектування, та нових методик викладання.


Наші цінності:
 

  • Довіра.

Наш єдиний капітал — це довіра. Те, що ми робимо, є експериментом, по великому рахунку ми не можемо нічого гарантувати. Від успіху, чи неуспіху наш проект відділяє те, наскільки нам довіряють зараз і наскільки ми розгубимо, чи здобудемо довіру з часом.

  • Співпраця.

Щоб осягнути об’єм питань, необхідний для досягнення задекларованих цілей, не вистачить цілого життя однієї людини. Томи ми виступаємо за об’єднання зусиль.

  • Співтворчість.

Мабуть, основною задачею керівника є створення атмосфери ентузіазму, співтворчості та заохочення ініціативи. За таких умов стає можливим досягнення найсміливіших цілей.


Викладачі

Постійним лектором (чи, точніше сказати, куратором) буде Почтар Олег — засновник школи-лабораторії «Начáла», практикуючий дизайнер, учасник та призер національних і міжнародних конкурсів.

«Я пройшов усіма сходами вітчизняної художньо-дизайнерської освіти: художня школа, училище, академія. Тому добре відчув на собі усі її недоліки. Крім того, маю дворічний досвід викладання в державному інституті, та чотирирічний досвід проведення занять і курсів в приватному порядку. Тим не менш, я не відчуваю за собою морального права, в повній мірі, називатися вчителем, тому запрошує не для того, щоб вчити, а для того, щоб вчитися разом. Разом створювати те, чого нема, те, що неможливо зробити поодинці».



Час від часу в якості запрошених лекторів ми будемо залучати різних цікавих людей. По-перше, щоб ширше розкрити тему, яку ми будемо розглядати в той чи інший час. Наприклад, вивчаючи форму-контрформу, доречно запросити шрифтовика, під час вивчення ритму — музиканта, а при вивченні сприйняття навколишнього середовища — архітектора. А по друге, будемо запрошувати людей різних творчих спеціальностей, які будуть розповідати про свою професійну діяльність — це має сприяти більш цільному світосприйняттю та, можливо, комусь допоможе зробити вибір професії. Деякі з людей, яких ми плануємо запросити, живуть в інших містах та країнах, тому іноді будемо практикувати лекції через скайп.

Також самим учням ми будемо давати завдання підготувати ту чи іншу тему, або частину теми. Вчений Едгар Дейл провів дослідження і виявив, що просто слухати лекцію чи читати книгу — це найменш ефективний спосіб навчання, а один з найбільш ефективних способів — це навчати інших. Ось і виходить, що найкращий спосіб навчитись самому — це почати вчити інших. Тому межа між тими, хто вчить і тими, хто вчиться, має бути до певної міри розмита.
 


Вимоги до учнів

Принципи композиції універсальні для всіх видів діяльності, тому ми набираємо людей незалежно від їхньої спеціальності. Але оскільки в міру своєї компетенції ми будемо робити уклін саме до візуальних мистецтв, наші заняття, перш за все, будуть корисні дизайнерам, архітекторам, живописцям, фотографам тощо.

Також, враховуючи специфіку теми, ми набираємо усіх незалежно від рівня їх підготовки, як тих, хто тільки починає свій шлях, так і тих, хто вже працює за професією. Те, чим ми будемо займатись, в такому ключі не вивчають в Україні навіть в профільних вузах. Тому якщо ви вже маєте професію, це буде гарним додатком до того, що ви вже знаєте і вмієте, та дозволить підвищити ваш професійний рівень. А якщо ви лише починаєте свій шлях у професії, це буде гарною базою для подальшого зростання.

Чого ми чекаємо від учнів? Перш за все, мотивації та готовності активно брати участь в процесі. Ви маєте бути готові до того, що ми можемо вас попросити підготувати виступ на 5-10 хвилин, а можливо деколи і ціле заняття.

Крім того, ми не встановлюємо фіксованої ціни за заняття, щоб займатись мали змогу всі незалежно від статків. Тобто всі будуть  сплачувати стільки, скільки вважають для себе за можливе. Але ми розраховуємо на вашу готовність допомагати у розвитку проекту.

Для участі в курсі слід заповнити анкету

Якщо у вас є питання чи пропозиції, пишіть на пошту: composition.in.ua@gmail.com 

Або дзвоніть: +38 (050) 136-31-11, +38 (093) 709-72-07



Приміщення

Більшість занять будуть відбуватись в нашій майстерні, що розташована в самому центрі міста біля Бесарабського ринка (вул. Басейная 5Б). Також, завжди коли це буде можливо й доречно, будемо проводити заняття в інших місцях. Наприклад: на природі, в кафе, в музеях і таке інше. Можемо дати завдання комусь із студентів, чи групі студентів: підготувати заняття і придумати, де його провести. Одноманітність втомлює, а періодична зміна обстановки має сприяти кращій працездатності та кращому емоційному стану.



Структура занять

Заняття будуть відбуватись три рази на тиждень: понеділок, середа, п’ятниця. Один день буде присвячений вивченню композиції, один день — кольору, один — формі. Також іноді будемо працювати і в інші дні. Початок занять о 19.00. Тривалість одного заняття 2-3 години.

Практичні завдання ми будемо урізноманітнювати за рахунок використання різних матеріалів. Це можуть бути акрил, гуаш, акварель, аплікація, колаж, олівець, вугілля, пастель тощо. Також частина завдань будуть виконуватися за рахунок використання комп'ютеру чи фотоапарату.


 

Наші заняття будуть складатися з теоретичної та практичної частини. Як писав Еріх Фромм: «Процес оволодіння мистецтвом можна розділити на дві частини: осягнення теорії і закріплення практикою. … Я оволодію … мистецтвом лише тоді, коли в якийсь момент мої теоретичні знання та практичні навички поєднаються та породять інтуїцію, яка і складає сутність розуміння будь-якого мистецтва».

Деякі завдання будуть мати елементи арт-терапії.

В перерві будемо робити легкі фізичні вправи, що мають розкріпостити тіло, та підвищити працездатність. «Тренування тіла як інструменту духу дуже важливе для творчої особистості» Йоганнес Іттен.



Ще ми намагаємось урізноманітнювати самі форми занять. Це може бути звичайна лекція, або заняття може бути побудоване в формі діалогу, мозкового штурму, чи гри. Практикуємо колективні чи парні завдання, на кшталт малювання в чотири руки.

Також, крім основної програми, розраховуємо робити різні додаткові проекти, використовуючи, те що ми будемо вивчати в прикладній діяльності, але це вже в значній мірі буде залежати від вашої ініціативи.

 

Допомога проекту

Ми розраховуємо існувати та розвиватись за рахунок підтримки людей, зацікавлених у розвитку  візуальної освіти України. Допомога може виражатися: 
  • Фінансова допомога

Ви можете допомогти проекту, перерахувавши гроші на картку ПриватБанку: 

 
  • Інформаційна підтримка

Багато з нас є користувачами соцмереж, і звичайний репост буде допомогою для розвитку проекту.

  • Безпосередня участь у проекті.

Ви можете приймати участь у проекті в якості учнів, або, якщо вам є що розповісти, в якості запрошених лекторів.

  • Також ми розглядаємо будь-які ідеї та пропозиції

Ваші ідеї, пропозиції та питання ви можете писати на пошту: composition.in.ua@gmail.com

Або можете зателефонувати: +38 (050) 136-31-11, +38 (093) 709-72-07

Наші витрати
 

Що найменше для можливості існування проекту, нам треба 6000 грн. на місяць на оренду приміщення. Якщо буде можливим 5000 грн. на місяць виділяти в якості заробітної плати однієї людини, це дозволить увесь час присвячувати цьому проекту. Також до оперативних витрат слід додати художні матеріали, чай, печиво і таке інше, це десь то 1000 грн. на місяць. Якщо надходження будуть перевищувати оперативні витрати, буде можливим думати про вкладання грошей у розвиток проекту: розробку сайту, пошук кращого приміщення, залучення додаткових людей тощо.


Що ви отримаєте натомість?

Якщо ви знаходитесь в Києві та маєте бажання і час, можете відвідувати наші заняття. Для тих, хто не має такої змоги, на сайті в розділах «Лабораторія» та «Школа» по пройденим темам ми будемо писати статті, тезисні плани, викладати презентації, фото та відео звіти. Наприкінці навчального року відзвітуємось великою виставкою, на якій покажемо пророблену роботу. Слідкувати за оновленнями на сайті зручніше через наші сторінки в Фейсбуці та Вконтакті.

Також можемо домовитись про проведення корпоративних лекцій чи майстер-класів. Або запропонувати розробку логотипу, плакату і т.і. в якості навчального завдання під нашим контролем.